Een dialoog over klimaat en natuur met Ahold Delhaize
P
PGGM voert het gesprek met Ahold Delhaize als onderdeel van ons engagement programma met de voedselsector op klimaat en op natuur & biodiversiteit. Deze engagement voeren wij uit via het Net Zero Engagement Initiative (NZEI) in samenwerking met twee andere beleggers.
De gesprekken omtrent klimaat met Ahold Delhaize richten zich op de implementatie van hun broeikasgasreductiedoelstellingen (scope 1, 2 en 3). De scope 1 en 2-emissies komen voornamelijk voort uit energieverbruik, koelmiddellekkage, verwarming en transport. Het bedrijf streeft ernaar deze tegen 2030 met 50 procent te verminderen door middel van duurzamere koelsystemen, fossielvrije transport en verwarming, energie-efficiëntie en hernieuwbare energie.
Wat betreft hun scope 3-emissies, richten we ons op hun ontbossingsbeleid en de wijze waarop de onderneming hierover in contact treedt met klanten en leveranciers. Ahold Delhaize vertrouwt momenteel op certificering van belangrijke grondstoffen. Dat is een stap in de goede richting maar het moet de traceerbaarheid verbeteren om ontbossingsvrije inkoop te kunnen garanderen. We vragen Ahold Delhaize om producten te traceren tot aan fabrieken of plantages en om haalbare, praktische, tijdgebonden en kwantitatieve ontbossingsdoelen te integreren in het leveranciersbeleid.
Nieuwe strategie
De nieuwe strategie van Ahold Delhaize omvat het vergroten van hun klantenbestand via loyaliteitsprogramma’s van lokale merken, zoals de gepersonaliseerde kortingen van Albert Heijn. Ahold Delhaize is van plan om de verkoop van huismerkproducten tegen 2028 te verhogen tot 45 procent om zo meer controle te hebben over productie en voeding. We onderschrijven deze aanpak en willen de implementatie van dit doel bespreken met Ahold Delhaize, met name voor de Amerikaanse tak.
Ahold Delhaize heeft via zijn waardeketen als voedselretailer een aanzienlijke impact op natuur en biodiversiteitsverlies. Het bedrijf streeft ernaar z’n ecologische voetafdruk tegen 2030 te halveren en verwacht van al zijn Europese merken dat ze eind dit jaar doelen hebben gesteld voor het verwerken van plataardig eiwit. We volgen actief de implementatie en voortgang van deze strategie en moedigen soortgelijke verplichtingen aan voor hun Amerikaanse merken.
Specifiek voor hun supermarktmerk Albert Heijn automatiseert het concern de distributiecentra ter verhoging van de energie-efficiëntie. De scope 3-emissies van Albert Heijn, voornamelijk van ingekochte goederen en diensten, zullen tegen 2030 met 37 procent worden verminderd door het decarboniseren van veehouderij, optimaliseren van verwerking, verminderen van afval, zorgen voor ontbossingsvrije toeleveringsketens en betrekken van leveranciers en klanten.
Dit soort fysieke ontmoetingen met ondernemingen, inclusief spreken met het hoger management, is waardevol voor PGGM en helpt ons de strategie van de onderneming beter te begrijpen. Het levert Ahold Delhaize belangrijke feedback op over de prioriteiten van beleggers.
Meer weten over onze betrokkenheid bij de voedingssector? Kijk op: Climate change | PGGM
Artikel delen of printen
klik op het icoon