Hanneke Verbeek 480X480

Hanneke Verbeek

Expert Adviseur Voortdurend Verbeteren

“PGGM’ers hebben aandacht voor elkaar. Het bedrijf is groot, maar dat voelt niet zo.”
Film

Hanneke is intern adviseur in het team Voortdurend Verbeteren. In deze rol ondersteunt zij teams en management met een steeds breder pakket aan methoden en middelen om voortdurend te blijven verbeteren.

Wat doet het team Voortdurend Verbeteren (VV) binnen PGGM?

"Adviseurs Voortdurend Verbeteren begeleiden en trainen teams om actief en zelfstandig verbeteringen te kunnen doorvoeren op proces, besturing, gedrag en leiderschap. Daarnaast dragen zij bij aan strategische verandervraagstukken. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van verandermanagement, Lean en Agile. PGGM heeft meerdere uitdagingen voor de komende jaren. Een voorbeeld hiervan is de invoering van de nieuwe pensioenwet in 2023. Om dit in goede banen te leiden is een omvangrijk project gestart, waar VV actief bij betrokken is. Het is erg gaaf om samen met je PGGM collega’s deze grote uitdaging aan te gaan!

Waar men normaal gesproken mensen van buiten inhuurt om een organisatie effectiever en efficiënter te maken, hebben we dat bij PGGM gewoon in huis met ons team Voortdurend Verbeteren. Bijzonder is ook dat we een zelfsturend team zijn. We opereren als het ware als een klein organisatieadviesbureau binnen PGGM. Onze uitdaging zit telkens weer in de vraag: hoe leveren we de meeste toegevoegde waarde voor PGGM en de klanten van PGGM? Ons streven is om voortdurend verbeteren in het hart van de PGGM’ers te krijgen. Daarom zijn we bijvoorbeeld samen met de PGGM Academy het VV Champions programma gestart. Dit is een opleidingsprogramma waarin iedere PGGM’er die zich inschrijft wordt opgeleid tot ‘Champion’ inclusief Lean Green Belt certificering: een medewerker die het voortdurend verbeteren in zijn hart draagt en dit in uitvoer brengt in alles wat diegene dagelijks doet bij PGGM. Als VV-team coachen, begeleiden en stimuleren wij deze Champions.”

Wat zijn de effecten van het VV Champions programma?

“Inmiddels lopen er verspreid over PGGM ruim 150 Champions rond. De opleiding zorgt voor een interne drive om het werk dat men dagelijks doet op een andere, betere manier te doen zonder er al te veel extra tijd voor te moeten reserveren. Het begint klein en met kritisch kijken naar de stappen in je eigen werk en daar verbeteringen in doorvoeren. En steeds vaker zie ik dat managers van verschillende afdelingen de kennis van Champions inzetten bij omvangrijkere kwesties die denk- en verbeterkracht vergen. Supermooi én waardevol voor PGGM én het geeft de meeste champions veel voldoening!”

Waarom ben je bij PGGM komen werken?

“Ik heb een achtergrond als Arbeids- en organisatiepsycholoog en ik heb lang als extern organisatieadviseur gewerkt voor onder andere banken en verzekeraars. Hoewel ik dat met plezier deed, mistte ik uiteindelijk zingeving in mijn werk. Mijn ouders hebben altijd in de zorg gewerkt en daardoor pensioen opgebouwd bij PFZW en dus PGGM. Nu zij met pensioen zijn, zie ik met eigen ogen hoe waardevol een goed pensioen is en hoeveel levensvreugde zij hieruit halen. Dit haalde mij over om in de complexe wereld van pensioenen te stappen. Een mooie kans om mijn vak als organisatieadviseur te blijven uitvoeren, maar dan met een heel tastbaar en maatschappelijk relevant product als basis. Tijdens het solliciteren merkte ik dat PGGM verder gaat dan alleen het pensioenproduct. Ik zag de oprechte betrokkenheid van PGGM bij de sector Zorg & Welzijn, de bijdrage aan klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen én de aandacht voor de wereld waarin we leven. Toen wist ik het zeker: hier wil ik werken!”

Hoe ervaar je de bedrijfscultuur van PGGM?

“Die oprechte betrokkenheid zit ook in de bedrijfscultuur geworteld. De warme ontvangst bij mijn sollicitatiegesprek was mijn eerste kennismaking met de betrokkenheid van PGGM. En die voel ik ook nu nog elke dag. PGGM’ers hebben aandacht voor elkaar. Het bedrijf is groot, maar dat voelt niet zo. Je kan bij iedereen aankloppen en of je degene nu kent of niet, je wordt altijd vriendelijk te woord gestaan of er is een helpende hand.”

Gepubliceerd op 4 april 2022.

Er zijn nieuwe artikelen geladen.