Tycho van Dijl
IT Architect
Kritische processen zoals de uitbetaling van salarissen of ziekmeldingen van collega’s gebeuren allemaal digitaal. IT architect Tycho van Dijl (32) zorgt samen met zijn team dat het IT landschap van PGGM staat als een huis.
Impact op het draaiende houden van de organisatie
“In een organisatie als de onze, is het van groot belang dat we de juiste keuzes maken binnen IT. Het gaat vaak om kritische processen waar we beslissingen over moeten nemen. Schaffen we nieuwe pakketten aan of moet er software gebouwd worden om een change door te voeren? En als we die veranderingen dan doorvoeren, moet dat zo geruisloos mogelijk gaan, zonder dat iemand er hinder van ondervindt. Ik heb als IT architect een dubbelrol: enerzijds ben ik verantwoordelijk dat alle processen stabiel blijven draaien, terwijl ik ondertussen kijk waar veranderingen nodig zijn en deze implementeer. De ene keer lopen we daar zelf tegen aan, een andere keer komt de wens vanuit de organisatie en worden mijn collega’s en ik gevraagd om een oplossing te vinden.
De vragen die op ons afkomen, verschillen nogal van aard. De ene keer buigen we ons over een ziekmeldsysteem, waarbij aspecten als privacy en security een grote rol spelen. Bij een ander project implementeren we een nieuwe IT servicemanagementtool, waar alle collega’s binnen PGGM mee te maken krijgen. Bijvoorbeeld als hun laptop vervangen moet worden of als een thuiswerkverbinding niet goed werkt. Uiteindelijk zorgen wij dat collega’s hun werk kunnen doen en daarmee houden we de organisatie draaiende.”
Gepubliceerd op 24 augustus 2020.
“Vanaf het eerste moment merkte ik de drang naar vernieuwing, waardoor ik met mijn interesse in change en vernieuwing volop kansen zag.”
“Ik ben begonnen als innovatiemanager bij PGGM en heb na een jaar de overstap gemaakt naar architectuur. Het leuke aan mijn werk vind ik dat ik teams verder kan brengen en dat er ruimte is om verandering te realiseren. Vanaf het eerste moment merkte ik de drang naar vernieuwing, waardoor ik met mijn interesse in change en vernieuwing volop kansen zag.
PGGM voelt aan als een kleine organisatie, terwijl het dat niet bepaald is. We werken toch met zo’n 1500 mensen op één locatie in Zeist. Je loopt makkelijk bij collega’s binnen en iedereen is bereid om kennis te delen. Ook buiten de organisatie. De collega’s zijn erg behulpzaam en hebben veel kennis in huis. En er is veel mogelijk om die kennis uit te breiden door cursussen en opleidingen die volledig door PGGM worden gefaciliteerd.”