Een duurzame impactcase: Thermo Fisher
Covid-19 heeft de afgelopen twee jaar het financiële profiel van veel bedrijven beïnvloed. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen bedrijven die hun financiële resultaten zagen kelderen en bedrijven die de vraag naar de door hen geleverde producten en diensten zagen toenemen. Het Amerikaanse Thermo Fisher is een van de ondernemingen die baat heeft gehad bij de recente pandemie.
Thermo Fisher is de grootste onderneming binnen het wereldwijde Life Science Tools-segment. Bedrijven die binnen dit sub-segment van de gezondheidszorg actief zijn ontwikkelen oplossingen die afgenomen worden door met name farmaceuten, diagnostische testontwikkelaars en laboratoria.
Toen begin 2020 de wereld voor het eerst kennis nam van het Covid-19 virus werden er in een rap tempo tal van onderzoeksprogramma’s door diverse profit- en non-profit-instellingen opgestart. Thermo Fisher maakte in 2021 melding dat het bedrijf in het jaar ervoor via haar klanten betrokken was bij maar liefst 250 verschillende projecten. Deze varieerden van onderzoek naar het virus tot het ontwikkelen van therapieën zoals vaccinaties. In beide gevallen leverde het bedrijf instrumenten en verbruiksmiddelen die nodig zijn om deze therapieën te ontwikkelen.
Thermo Fisher’s voornaamste activiteit in 2020 was misschien wel het vroegtijdig, als een van de eerste partijen, ontwikkelen van een Covid-19 test-kit en het daarna snel opbouwen van de productiecapaciteit die voor het uitbreken van de pandemie nog non-existent was. Dit heeft ervoor gezorgd dat Thermo Fisher een van de grootste producenten ter wereld van Covid-19 tests is geworden.
Onderstaand overzicht geeft Thermo Fisher’s Covid-19 verkoopcijfers per kwartaal, uitgerekend in US dollars weer. Het bedrijf heeft in 2022 besloten alleen nog Covid-19 testresultaten te publiceren daar waar alle andere Covid-19 gerelateerde opbrengsten, meer structureel van aard, in andere productcategorieën ondergebracht zijn.
Het bedrijf gaf in 2021 aan dat het tijdens de piek van de pandemie, in het eerste kwartaal van 2021, ruim twintig miljoen (PCR-)tests per week produceerde. Dit was tien miljoen in het derde kwartaal van 2020 en vijf miljoen in het tweede kwartaal van 2020. Het opschalen van de testcapaciteit is voor het beheersen van de pandemie een minstens zo belangrijke activiteit geweest als het ontwikkelen van een betrouwbare test. Thermo Fisher heeft naar verwachting ongeveer twee miljard dollar geïnvesteerd in diverse Covid-19-gerelateerde projecten waaronder ook het opschalen van de productie van deze tests.
Anno 2022 was de verwachting dat de vraag naar Covid-19-tests zou gaan afnemen. De markt voor Covid-19-oplossingen zal hiermee kleiner worden, wat goed nieuws is voor de samenleving. Het virus blijft zich echter muteren, waardoor de vraag naar betere vaccinaties en doelgerichtere therapieën zal blijven bestaan. Hierdoor zal Covid-19 voor Thermo Fisher een structurele inkomstendrijver blijven.
Verschillende partijen die zich bezig houden met het ontwikkelen en produceren van Covid-19-therapieën verwachten dat de endemische Covid-19-markt vergelijkbaar in omvang zal zijn met de griepmarkt. In het begin van 2022 dacht Thermo Fisher dat het 1.75 miljard dollar zou genereren aan Covid-19 tests. Deze verwachting bleek na het tweede kwartaal al achterhaald te zijn. De vraag naar Covid-19 tests bleek sterker dan verwacht.
Het is evident dat Thermo Fisher’s acties omtrent het beheersen van de Covid-19-crisis het maatschappelijke belang dienen. Als impactbelegger zijn we geïnteresseerd in de impact die het bedrijf maakt zowel in omzet als in investeringen. Bij impact-meten kijkt de markt vaak alleen naar het omzet-element. De Thermo Fisher case laat echter zien dat adequaat investeren minstens zo belangrijk is en dat investeringen vaak een bepalende factor zijn in het genereren van toekomstige impact die gemeten wordt in omzet. Ons aandelen-impactteam houdt deze balans nauwlettend in de gaten en selecteert namen die op beide elementen positief scoren.
Artikel delen of printen
klik op het icoon