PGGM'er Steven voor de klas
Als je niet weet wat er te koop is, kun je ook niet kiezen. Klinkt logisch, maar voor veel jongeren gaat die wijsheid niet op. Ze moeten namelijk wél kiezen. Ook als ze geen idee hebben wat ze kunnen en willen worden.
Daarom organiseert JINC het project Bliksemstage, waarbij leerlingen op de basisschool en het vmbo ontdekken welke sectoren en beroepen er bestaan. Op deze manier zorgen we ervoor dat kinderen hun horizon verbreden.
Een aantal collega’s van PGGM heeft al een Bliksemstage gegeven via JINC. Zo ook Steven Go. Binnen PGGM werkt Steven als Investment Manager, waarin hij zich vooral bezighoudt met het opzetten van de data infrastructuur voor de TCA desk. Hij gaf een bliksemstage aan leerlingen van het Haarlem college en deelt in een interview met Bundel zijn ervaringen.
Maatschappelijke inzet naast het werk
Steven: ‘’Ik wilde me graag maatschappelijk inzetten, naast mijn werk bij PGGM. De Bliksemstage matchte het beste met hoe ik graag mijn maatschappelijke uren van PGGM wilde besteden; op een manier waarbij ik mijn kennis over mijn werk en het werkveld kan delen met jongeren. Zo kan ik iets terugdoen voor de maatschappij.’’
Duidelijke begeleiding door JINC
Steven kijkt positief terug op de ondersteuning die werd geboden vanuit JINC. “Ik werd goed begeleid, ze hielpen mij waar dat nodig was. Ik kreeg duidelijke informatie over wat ik kon verwachten van de bliksemstage.” Zo had Steven ter voorbereiding een kort gesprek met een medewerker van JINC over het onderwerp van de stage en over de boodschap die hij de leerlingen mee wilde geven. Daarnaast was er veel ruimte om vragen te stellen en werd er vanuit JINC meegekeken met de presentatie die hij voorbereid had.
Creatieve ideeën van de leerlingen
Steven startte de bliksemstage met een presentatie over PGGM en liet hierbij een filmpje over PGGM liet zien. Het visueel maken van wat PGGM doet viel goed in de smaak bij de leerlingen. Daarna vertelde hij over zijn werkzaamheden en met welke systemen hij werkt. Vervolgens gingen de leerlingen aan de slag met een opdracht in groepjes van vier. Ze moesten zelf met ideeën komen voor een ‘ESG-proof' bedrijf. Steven was verrast door de creatieve ideeën van de leerlingen: “Heel leuk om die bewustwording bij de leerlingen te zien, ze denken er echt goed over na. Ze kwamen met het voorbeeld van de McDonalds die geen plastic maar houten lepels gebruikt en de papieren servetjes bij de Subway in plaats van plastic.’’ Voor de winnaar had Steven nog chocolade meegenomen, maar door tijdgebrek was uiteindelijk iedereen winnaar!
“Heel leuk om die bewustwording bij de leerlingen te zien, ze denken er echt goed over na.”
Bewustwording onder leerlingen én bij Steven
Wat Steven het meest bijbleef van de dag was dat de leerlingen al veel wisten en zelf veel bezig zijn met het klimaat, zoals het scheiden van afval. Voor Steven heeft de bliksemstage vooral een stukje bewustwording opgeleverd. ''Er is meer dan hoe ik de wereld zie en ken. Ik kom uit en werk in een bepaalde omgeving, en het is goed om daar af en toe uit te stappen. Steven benadrukt dat iedereen de kans zou moeten krijgen om te worden wat hij of zij graag wil en dat wij die kans moeten aanbieden. ''Daar draag ik graag met mijn maatschappelijke uren aan bij. Ik vind dat je je verantwoordelijkheid moet nemen naar de maatschappij en zo zetten we tegelijkertijd PGGM goed op te kaart. ''
“Gewoon doen! Je weet pas wat je mist als je het hebt gedaan.“
Voor Steven was de Bliksemstage een hele goede en leuke ervaring. Tegen PGGM’ers die nog twijfelen zou hij zeggen: “Gewoon doen! Je weet pas wat je mist als je het hebt gedaan.“
Over JINC
Dankzij JINC krijgen jaarlijks meer dan 65.000 basisschool- en vmbo-leerlingen de kans om te groeien. Wil jij daaraan bijdragen? Het is weer mogelijk om je in te schrijven voor de JINC activiteiten via Bundel! Lees hieronder op welke manier jij je in kan zetten en bekijk de beschikbare data op bundel.nu.
Digitale Vaardigheden: Aan de hand van een reeks van vier lessen help je kinderen hun digitale vaardigheden te vergroten en hoe ze een probleem stapsgewijs en analytisch kunnen benaderen.
Carrière coach: Als coach probeer je uit te vinden waar een leerling goed in is en je begeleidt hem of haar bij het maken van een passende keuze voor een vervolgopleiding. Voor deze activiteit geldt dat je bij alle drie de bijeenkomsten aanwezig bent.
Sollicitatietraining: Met het geven van de sollicitatietraining help je jongeren met hun eerste stappen richting de arbeidsmarkt.
Bliksemstage: Tijdens een bliksemstage help je leerlingen van de basisschool en het vmbo ontdekken wat voor sectoren en beroepen er bestaan. Dit kan op de werkvloer, in de klas of online. Interesse? Meld je vast aan via bundel.nu en wij houden je op de hoogte zodra er data beschikbaar zijn.
Ondernemen doe je zo!: Veel vmbo’ers dromen ervan een eigen zaak te hebben. Met ‘Ondernemen doe je zo!’ Laat je hen kennismaken met de praktijk. Interesse? Meld je vast aan via bundel.nu en wij houden je op de hoogte zodra er data beschikbaar zijn.
Artikel delen of printen
klik op het icoon